قرآن و عترت

دریچه مسلمانی = مفاهیم و معارف اسلامی ، اتصال به قرآن و اهل بیت

قرآن و عترت

دریچه مسلمانی = مفاهیم و معارف اسلامی ، اتصال به قرآن و اهل بیت

کد آهنگ

قرآن و عترت

من مسلمانم و عاشق امام زمان هستم و این وبلاگ رو بعنوان یک اقـدام در جهت انتظار عملی امام زمان (عج) طراحی کردم و سعی می کنم به اندازه توان خودم تلاش کنم . اینم بگم که دعای کمیل رو خیلی دوست دارم . سعی می کنم تا بتونم دنبال تفسیر قرآن و جلسات تفسیر باشم .
سه خصوصیت دارم .
اول : حاضر نیستم به خاطر آبادی دنیای خودم ، دنیای دیگران رو خراب کنم .
دوم : حاضر نیستم آخرت خودم را بخاطر دنیای دیگران خراب کنم.
سوم : حاضرم به خاطر آباد کردن آخرت دیگران حتی دنیای خودم خراب بشه .

ضمنا اکثر مطالب وبلاگ ، تماما نوشته خودمه . می دونم سلیقه ها متفاوته اما امیدوارم مطالب نوشته شده جوری باشه که تفسیر درستی از مفاهیم دینی انجام داده باشم هر مطلب هم که از جای دیگه ای هست منبعش نوشته شده .

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
ذكر ايام هفته
ذکر روزهای هفته
ايام هفته
تاریخ روز
اوقات شرعي
اوقات شرعی
دعاي فرج
دعای فرج
همراه با قرآن
آیه قرآن تصادفی
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
وصيتنامه شهدا
وصیت شهدا
ساعت
ساعت فلش مذهبی

۲۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

قسمت دهم : تاثیر نماز

جا تون خالی با چند تا از دوستان با خانواده هامون رفته بودیم شمال . حال و هوای شمال رو که می دونین . من همیشه سعی می کردم اول وقت نمازم رو بخونم . حتی خیلی جاها با ماشین از بقیه تندتر می رفتم تا وقتی برای نماز توقف می کنم بقیه الاف نشن ولی خب بقیه زیاد تو بند نماز خوندن نبودن . بعضی اوقات هم سر به سرم می ذاشتن و می گفتن همین جا هم ول نمی کنی . اومدیم تفریح ، این چند روز رو خدا می بخشه نماز نخونی .

رفته بودیم اسکله روی یه پل که شاید 15 متر کشیده شده بود توی دریا . پسرم که فقط 2 سالش بود بغلم بود . سوئیچ ماشین هم دستش بود و داشت بازی می کرد که یه دفعه سوئیچ از دستش افتاد توی دریا . حالا ما بالای پل که 15 متر توی دریا اومده سوئیچ هم از اون بالا افتاده توی دریا . خدایا حالا بریم پایین پل ، بگردیم توی این دریا چه جوری سوئیچ رو پیدا کنیم . خلاصه رفتم پایین . پام رو گذاشتم توی دریا متوجه شدم کف دریا لجن هست . وای . سوئیچ افتاده توی آب ، اون هم آبی که کفش لجنه . اگه فرورفته باشه تو لجنا چی ، پیدا کردن سوئیچ توی آب دریا خودش بدبختیه چه برسه که کف آبش لجن هم باشه . این رو بهتون بگم که شاید بقیه فکر می کردن که محاله که سوئیچ پیدا بشه ولی کمتر از یک دقیقه طول نکشید که همین جور که توی آب دست می کشیدم یه دفعه سوئیچ اومد تو دستم . خودم باورم نمی شد . اما نکته جالب این بود که وقتی همه مون مسرور بودیم از اینکه سوئیچ پیدا شد یکی از همسفرامون یه حرفی زد که هیچ وقت از یادم نمی ره . گفت : اینکه سوئیچ از توی دریا پیدا شد که یک امر محال بنظر می رسید به خاطر اون بود که توی این مدت سفر حتی یک بار هم نمازت رو به تاخیر ننداختی و همیشه سر وقت نمازت رو خوندی . خدا هم نخواست این مسافرت برات تلخ بشه . آره ! شاید واقعا این حرف درست باشه . اگه آدم همیشه به یاد خدا باشه ، خدا هم به فکرش هست .

  • مهدی جعفری زاده

کاسه های برعکس

۳۱
ارديبهشت
نکنه از نعمتهای خدا و از رحمت اون فرار کنیم 
و اتفاقا کاری کنیم که نعمت و رحمت خدا به ما نرسه
خیلی چیزها رحمته اما  ما نمی دونیم

 بارون
  • مهدی جعفری زاده

تاثیر انس با مسجد

۳۰
ارديبهشت


شهید علی خلیلی حاصل تربیت اسلامی و انس با مسجد بود . اگرچه رفتن این بزرگوار از بین ما یک ضایعه بود اما چون به قول پدر شهید (به آرزوی خودش که شهادت بود رسید) ، پس عاقبت به خیر شد و این عاقبت به خیری نتیجه تربیت اسلامی صحیح در خانواده و انس با مسجد بود .  

شهید خلیلی

«شهید علی خلیلی»

(علی خلیلی طلبه جوان ۱۹ ساله‌ای که در تاریخ ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ در حین بازگشت از هیئت در جریان نهی از منکر عده ای از اراذل و اوباش که قصد ربودن دو دختر جوان را داشتند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه شاهرگ گردن مصدوم شد.  او که به شدت دچار خونریزی شده بود به حالت اغما رفته و بسیاری از بیمارستان های تهران از پذیرش وی سر باز زدند.(بیش از بیست بیمارستان) در نهایت به سختی در یکی از بیمارستان های خصوصی بستری شد اما پزشکان امید زیادی به مداوای وی نداشتند.

علی خلیلی پس از تحمل بیش از دو سال درد و رنج ، سرانجام عصر روز ۴ فروردین ۱۳۹۳ مظلومانه چشم از این دنیا بست)

  • مهدی جعفری زاده

آداب عبادت

۲۹
ارديبهشت

 

خدای خود را چگونه بخوانیم ؟ خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی (به صدای آهستهکه به اخلاص نزدیک است) بخوانید (و از اندازه مگذرید) که خدا هرگز متجاوزان را دوست نمی دارد و هرگز در زمین پس از آنکه کار آن نظم و اصلاح یافت ، به فساد و تباهکاری برنخیزید ، خدا را هم از روی ترس و هم از روی امید بخوانید ، که البته رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است .

 

  • مهدی جعفری زاده


مطلب زیر مربوط به خانمیه که دارای هوش بالا و مدرک دانشگاهیه و با وجود تمام موقعیتها ترجیح می ده که توی خونه همسرداری کنه و در وبلاگش در پاسخ به خیلی ها که گفتند نباید مثل عهد قجری ها توی خونه بشینی ، دلیل خونه نشینی رو اینجوری بیان می  کنه :

اواخر دی ماه بود. در ادامه تحقیقات برای کتابم، رسیدم به جنگ احد ... فکر کنم همه تون بدونید که جنگ احد تنها غزوه در صدر اسلام هست که مسلمانها توش شکست خوردند. پشت میدان جنگ یه تپه بود به نام تپه احد. این تپه موقعیت استراتژیکی داشت و دست هرکس می افتاد میتونست به میدان جنگ مسلط بشه. اول اون تپه دست مسلمانها بود. پیامبر با درایت آسمانیشون این نکته رو فهمیدند و 50 نفر از نیروهای زبده رو مامور مراقبت از این تپه کردند . شما باید همینجا بمونید و از این تپه مراقبت کنید. جهاد شما در میدان نبرد نیست، بلکه اینه که هر طور شده نذارید این تپه به دست دشمن بیفته. برای همین هر اتفاقی که برای ما افتاد، چه پیروز بشیم و چه شکست بخوریم و حتی اگه همه مون کشته بشیم، شما باید از جاتون تکون نخورید و این تپه رو حفظ کنید. اما بعضی از مسلمونا که فکر می کردن باید به میدان برن و عقل خودشون رو بیشتر از رسول خدا می دونستن تپه رو ول کردن و رفتن توی میدون . اینجا بود که یکی از فرماندهان مشرکین به نام خالد بن ولید - که از همون اول از دور حواسش به این تپه بود - از فرصت استفاده کرد و با نیروهاش حمله کرد و اون چند نفری که مونده بودند رو به شهادت رسوند و تپه رو تصرف کرد.

اینکه یادم اومد که پیامبر به من بعنوان یک زن مسلمان فرموده اند: " جهاد المرء حسن التبعل "  جهاد زن خوب همسرداری کردن است ... یعنی گفتن:

ای خانم ! شما از طرف من مامور این بخش از دنیای اسلامی. تپه احد شما این خونه و زندگی شماست و این همسرته که باید به بهترین نحو براش همسری کنی ... تپه احد شما قلب همسرته
متن کامل مقاله در ادامه مطلب
  • مهدی جعفری زاده

اهمیت نماز

۲۷
ارديبهشت

نماز رو تو هر شرایطی باید اقامه کرد حتی در جنگ چون

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

1. الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن 

نماز، معراج مؤمن است.    کشف الاسرار، ج 2، ص 676 

2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن 

نماز نور مؤمن است.         نهج الفصاحه، ص 396

3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاة

علامت و نشانه ایمان نمازاست.     شهاب الاخبار، ص 59

و ...

نماز2

  • مهدی جعفری زاده

غفلت از یار

۲۶
ارديبهشت
غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد 
از شما دور شدن زار شدن هم دارد
هرکه از چشم بیفتاد محلش ندهند
عبد آلوده شدن خوار شدن هم دارد

امام زمان

دانلود فایل تصویری غفلت از یار شدن

عنوان: غفلت
حجم: 22.3 مگابایت
  • مهدی جعفری زاده

 

در اینکه آدمی باید هم آنچه را که خوبتر است ، بگوید و هم خوبتر را بشنود . دو قوه گویائی و شنوایی را در بهترها بکار گیرد . در مورد اول آیه 53 سوره اسراء (و قل لعبادی یقول اللتی هی احسن ان الشیطان ینزغ بینهم ان الشیطان کان للانسان عدوا مبینا) یعنی به بندگانم بگو سخنی بگویند که بهترین باشد چرا که شیطان (بوسیله سخنان ناموزون) میان آنها فتنه و فساد می کند . همیشه شیطان دشمن آشکاری برای انسان بوده است . در مورد دوم آیه 17 سوره مبارکه زمر (والذین اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها و انابو الی الله لهم البشری فبشّر عباد . الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الالباب) یعنی و کسانی که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوی خداوند بازگشتند ، بشارت از ان آنها است پس بندگان مرا بشارت ده همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند . آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها خردمندان هستند .

حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمود : همانا که خداوند تبارک و تعالی اهل عقل و فهم را در کتابش بشارت داده و فرموده فبشر عباد الذین ...

یکی از شاهان،خواب دید که دندانهایش ریخته و از معبرین ، تعبیر خواب خود را خواست . گفتند تعبیر خواب تو آن است که خویشان تو می میرند و مرد عاقلی همان تعبیر را کرد ، منتها با لحن دیگری و گفت : تعبیر خواب شما آن است که عمر شما از عمر خویشاوندانتان بیشتر است .

ممکن است گاهی ما سخنی بگوئیم که راست باشد ؛ اما دلی را برنجاند و یا فتنه ای ایجاد کند .

حافظ می گوید :

صبح دم مــرغ چمــن با گــل نـوخاستـــه گفت

ناز کم کن که بسی چون تو در این باغ شکفت

گـــل بخنــدیـــد کــه از راســت نرنجیــم ولــی

هیچ عاشق سخن سخت بـه معشـــوق نگفت

 

  • مهدی جعفری زاده

قسمت نهم : توفیق

با خودم کلنجار می رفتم . بالاخره تصمیمم رو گرفتم . دارم از یک موضوع و یک تصمیم بزرگ صحبت می کنم . موضوع اینه که یک وقتی زمینه انجام یک گناهی برام فراهم شده بود . همه چیز آماده بود . هیچ مشکلی هم نبود . انجام اون گناه فقط به تصمیم من بستگی داشت . تصمیمم رو گرفتم و نه تنها اون گناه رو انجام ندادم بلکه خیلی هم به خاطر حتی فکر کردن به انجام اون گناه پشیمون بودم . با خدا خلوت کردم و هرچند حتی فکر کردن به اون گناه هم زشت بود اما احساس کردم چون با وجود داشتن زمینه گناه ، خودم رو آلوده نکردم ، خدا هم یه جوری توفیق بیشتری به من میده . شاید یک روز هم طول نکشید . نمی دونم چرا از اون روز سر ساعت چهار و نیم صبح هر روز بدون اینکه خودم بخوام ، بیدار می شم . یه جوری هم بیدار می شم که خوابم نمی بره و بلند می شم نمازم رو می خونم ، بعد می خوابم و این داستان هر روز ادامه داره . من که خوابم سنگین بود و اصلا سابقه نداشت اون ساعت بیدار بشم ، الان چند وقته هر روز صبح سر ساعت چهار و نیم بیدارم و هنوز هم فکر می کنم این توفیق نماز صبح به موقع خوندن رو مدیون انجام ندان اون گناه هستم و این توفیقیه که خدا در قبال ترک اون گناه به من عطا کرده .   

  • مهدی جعفری زاده

لباس تقوا

۲۲
ارديبهشت

 

ای فرزندان آدم ، محققا ما لباسی که عورتتان را بپوشاند و جامه هایی که تن تان را به آن بیارایید برای شما فرستادیم ، و لباس تقوا نیکوترین جامه است . این سخنان همه از آیات خداست (که به بندگان فرستادیم) شاید خدا را یاد آرند . ای فرزندان آدم ، مبادا شیطان شما را فریب دهد ، چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد ، در حالی که جامه از تن آنان بر می کند تا زشتیهایشان را در نظرشان پدیدار کند ، همانا شیطان و بستگانش ، شما را می بینند از جایی که شما ،‌آنها را نمی بینید و ما قرار دادیم شیطان را سرپرست کسانی که ایمان نمی آورند .

 

  • مهدی جعفری زاده

قسمت هشتم : اخلاص

برای من آنچه از شهید برونسی شنیدم و خوندم جوری تو ذهنم تداعی شده که این شهید بزگوار برای من نمونه کامل اخلاص شده . شاید نتونم تعریف درستی از اخلاص داشته باشم اما می دونم اگه تو همه کارها فقط خدا را در نظر بگیریم این میشه اخلاص . یعنی بدون ریا و تظاهر . البته حتی توی عبادتمون هم وقتی باید اون رو کامل و بدون نقص بدونیم که به کسی دیگه لطمه ای وارد نکنیم یا باعث رنجش کسی نشیم . شاید دوری از ریا و انجام عبادت با توجه ، خدمت صادقانه و بی منت به خلق و ... همه از زیرمجموعه ها و لازمه های اخلاص باشه . یعنی اگه می خوایم واقعا اخلاص داشته باشیم باید خیلی چیزها رو رعایت کنیم . شهید برونسی رو هم برای همین نمونه کامل اخلاص می دونم . چون تو زمانی که نیاز به مبارزه بود با تمام وجود مبارزه کرد ، تو زمانی که نیاز به حضور و دفاع بود در صحنه (جنگ) حاضر بود . جایی که نیاز به تاثیرگذاری بود به حد اعلا تاثیر گذار بود . و تو جایی که حق الناس بود ترس و واهمه همراهش بود و محتاطانه عمل می کرد که ذره ای ستم نشه . می خوام بگم تو زندگی باید حواسمون به خیلی چیزها باشه . شاید از بحث اخلاص خارج باشه اما بعنوان مثال حتی اگه می خوایم به بچمون هم لطف کنیم و همه چیز رو تو زندگی براش فراهم کنیم یا اگه می خوایم به کسی حتی هدیه ای بدیم و بخاطر رضای خدا ازش تشکر کنیم یا حتی می خوان اون چیزی که حقمون هست رو بهمون بدن ، مواظب باشیم . مواظب باشیم نکنه چیزی برای بچمون بگیریم که باعث بشه دیگرانی بدلیل ناتوانی از گرفتن همچین چیزی برای بچشون ، جلوش شرمنده بشن . یا مواظب باشیم اگه به کسی برای تشکر هدیه ای می دیم و دیگران هم قراره همون تشکر رو بکنن و هدیه ای بدن ، نکنه چیز گرون قیمتی بدیم که دیگران از دادن هدیه خودشون بدلیل قیمت کمش خجالت بکشن . یا اگه مثلا کارمند یک اداره هستین و چیزی که فکر می کنین حقتون هست و اداره داره به شما می ده رو ولی واقعا حقتون نیست یا بیشتر از زحمتی که کشیدین هست ، رو نکنه قبول کنین که همین چیزهای جزیی شاید شما رو از اخلاص واقعی دور کنه . شاید بگین اینجوری که آدم هیچ کاری نمی تونه بکنه . نه . منظورم اینه که تو کاراتون توجه داشته باشین . خوب اگه می خواین از یکی تقدیر کنین چرا هدیه گرون قیمت رو تو جلسه عمومی یا جایی که بقیه هم می خوان هدیه بدن ، اعلام کنید و بدید . خب بذارید بعدا خصوصی به اون فرد بدید . یا چرا باید وسایل بچتون جلو چشم همسایه باشه یا چرا یه جای مناسب برای بازی بچتون با وسایل گرون قیمتش پیدا نمی کنید که حتما باید برین تو پارک پایین شهر و جلو کسایی که از نظر مالی وضعشون خوب نیست این کار رو بکنید . دوست دارید بچتون رو ببرید توی پارک بالای شهر و وسایل بازی بچه های پولدار شهر رو ببینه و از شما تقاضای مثل اون وسایل رو بکنه و شما بدلیل نداشتن استطاعت مالی برای خرید وسایل ، جلوی بچتون شرمنده بشین . پس شما هم سعی کنید جلو ضعیف تر از خودتون رعایت کنید . خلاصه اینکه خیلی حواستون جمع باشه . اگه می خوایم سعادت مند بشیم باید اخلاص داشته باشیم و اگه می خوایم اخلاص داشته باشیم ، باید رعایت خیلی چیزها رو بکنیم .

  • مهدی جعفری زاده

یادمه بچه که بودم ، ماه رجب رو خیلی دوست داشتم

البته نه از بابت اینکه ماه خدا و ماه مغفرته آخه بچه بودیم و این چیزها رو خیلی نمی فهمیدیم

بلکه به خاطر دعای یا من ارجوه . 


دعای ماه رجبی


  • مهدی جعفری زاده

حیله دشمن

۱۸
ارديبهشت

 

گویند سه گاو در بیشه ای بودند . کی سیاه و یکی سفید و یکی سرخ و نیز شیری در آن بیشه مقام داشت . چون هر سهگاو با یکدیگر متحد بودند ، شیر بر ایشان دست نمی یافت . روزی شیر ، دو گاو سیاه و سرخ را نهانی گفت که رنگ من با شما یکی است و گاو سفید در میان ما بیگانه است . بگذارید که او را بکشم و چمن و چراگاه برای ما تنها بماند . آن دو فریب شیر را خورده و یار خود را رها کردند . چون شیر از گاو سفید خاطر بپرداخت ، گاو سرخ را بفریفت و گفت مرا با تو رنگ یکی ست ، بیا تا گاو سیاه را از میان برداریم و بیشه به تنهایی از آن ما باشد . چون گاو سیاه را نیز بکشت ، شیر دیگر بار قصد خوردن گاو سرخ کرد . گاو سرخ گفت مرا مهلت ده تا سه بار بانگ برآورم . شیر او را مهلت داد . پس گاو فریاد برآورد ((روزی که گاو سفید خورده شد مرا خوردند))   

 

  • مهدی جعفری زاده

قسمت هفتم : ادب

بابام اومده بود خونه ما . پسر من هم داشت مثل همیشه شیطنت و شوخی می کرد . بابام هم با نوه عزیزش (پسر من) خوب خودش رو گرفته بود و داشت بازی می کرد . در حین بازی دیدم بچم دستش رو بلند کرد و زد تو صورت بابام . خیلی ناراحت شدم و گرفتمش و کلی باهاش دعوا کردم و بهش فهموندم وقتی کسی داره بهت لطف می کنه و وقتش رو می ذاره و باهات بازی می کنه احترامش رو نگه دار . بچم یه کم بغض کرد . از وساطت بقیه کلافه شده بودم که داشتند می گفتند بچه است دیگه ، باید شوخی کنه ، پیش می یاد گاهی وقتها هم آدم رو می زنه . یه حرفی می خواستم بزنم ولی هم نمی دونستم چی بگم و هم ذهنم یاری نمی کرد چطوری جمله اش رو درست کنم که بابام حرف دلم رو گفت . گفت : درسته بچه عزیزه ولی ادب عزیزتره . خیلی جمله پرمعنایی بود . بچه عزیزه ولی ادب عزیزتر .

راحت شدم چیزی که می خواستم با کلی حرف و جمله به بقیه بفهمونم ، توی یک جمله کوتاه و با مفهوم کامل گفته شده بود . آره . اگه قرار باشه از همین الآن ادب رو جلوی یک بچه کوچیک قربانی کنیم و به خاطر خواسته های خیلی کوچیک اون ادب و احترام رو بگذاریم کنار و از بی ادبی بچه به خاطر سن کمش بگذریم ، فردا که اون بچه عضوی از اجتماع شد و جلوی خواسته های بزرگ خودش مانعی دید نه تنها ادب بلکه شاید خیلی از اصول دیگه اخلاقی رو هم بگذاره کنار . این جمله نه فقط در این مورد بلکه درباره خیلی چیزهای دیگه هم می تونه صدق کنه . مثل اینکه ثروت خوبه ولی آرامش خوب تر . یا پول داشتن و پول کسب کردن مهمه ولی راه بدست آوردنش مهم تر . یا زندگی و بودن تو دنیا دوست داشتنیه ولی یادمرگ بودن سعادت بخش تر . خلاصه اینکه شما هم یادتون باشه چی رو با چی عوض می کنین و چی رو بخاطر چی فدا می کنین . نکنه یه چیزی رو عزیز بدونین و بخاطرش یک چیز عزیزتر رو از دست بدین و فراموش کنین .

  • مهدی جعفری زاده

دکتر محمدمهدی سیار شاعر شعرهای ترانه های زیبای مرگ بر آمریکا و گزینه های روی میز حامد زمانی و شاعر متن مداحی های زیبای میثم مطیعی نژاد

محمدمهدی سیار
دارای مدرک دکترای فلسفه
ترانه سرا - شاعر - مدرس دانشگاه
متولد 1362


حامد زمانی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی
خواننده انقلابی
متولد 1367


میثم مطیعی نژاد

میثم مطیعی

مداح اهل بیت

  • مهدی جعفری زاده

دشمن آشکار

۱۵
ارديبهشت

 

 

پس از آنکه آدم و و پروردگارشان آنان را ندا کرد که آیا من شما را از این درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شماست ؟ ( در این هنگام آدم و حوا یکی از زیباترین ربنا ها را فرمود " ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین" ) گفتند : خدایا ، ما بر خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و به ما رحمت و رافت نفرمایی سخت از زیانکاران خواهیم بود . خدا گفت : (از بهشت) فرود آیید که برخی دیگر مخالف و دشمنید و زمین تا هنگامی معین (یعنی وقت مرگ و قیامت) جایگاه شماست . در این زمین زندگانی کنید و در آن بمیرید و هم از آن باز انگیخته گردید .

 

  • مهدی جعفری زاده

سال اقتصاد و فرهنگ

۱۴
ارديبهشت

یادآوری نام امسال

دوباره آویزه گوشمان می کنیم :

بیانات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد :

حمایت مسئولان از تولید ملی با قانون گزاری ، حمایت قضایی و ...   -   افزایش بهره وری توسط صاحبان سرمایه و نیروی کار  ترجیح فعالیت تولیدی به سایر فعالیتها توسط صاحبان سرمایه

در موضوع فرهنگ :

دستگاههای مسئول فرهنگی باید بدون ترس از هوچی گری های رسانه های بیگانه با تخریب گران فرهنگی برخورد کنند   فرهنگ از اقتصاد هم بالاتر است ، فرهنگ به منزله هوایی است که تنفس می کنیم  - تمرکز دشمن بر روی فرهنگ است  مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند .

  • مهدی جعفری زاده

حضور شهید

  • مهدی جعفری زاده

حرمت علماء

۱۱
ارديبهشت

 

نوشته اند که مولانا احمد اردبیلی ، وقتی که در نجف اشرف ، مجاور بود ، یکی از امرای شاه عباس ، تقصیری از او سر زد ؛ که خدمت آخوند پناه برده بود و خواهش نمود که مولانا نامه ای به شفاعت او بنویسد . سپس به فارسی نوشت : بانی ملک عاریت، عباس بداند ، اگر چه این مرد ظالم می نماید چنان چه از تقصیر او بگذری ، شاید که حق ، سبحانه و تعالی از پاره ای از تقصیرات تو بگذرد . کتبه بنده شاه ولایت ، احمد اردبیلی

 جواب : به عرض می رساند عباس ، خدماتی که فرموده بودند به جان منت دانسته ، به تقدیم رسانید . امید آن که این محب را از دعای خیر فراموش نکنند . کتبه کلب آستان علی ، عباس

  • مهدی جعفری زاده
قسمت ششم : خوشبختی

فکر کنم خیلی راجع به مرگ و بی ارزش بودن دنیا صحبت کردم . شاید بهتر باشه یه کم هم راجع به دنیا و چیزهای خوب دنیا بگم اما اگه واقعیتش رو بخواین شاید اگه از چیزهای خوب دنیا هم بگم ، باز بگین این چیزها هم دلگیره و صفا نداره . شاید یا ذهن من خیلی خرابه یا به اصطلاح خشک و مقدسی ام یا شما یادتون رفته که معیار رفتار ما برای هرکاری حتی خوشی هامون باید دین باشه . من می گم خوشی های توی دنیا اینا هستن : داشتن زندگی آروم ، داشتن توقعهای به جا چه از همسر و بچه ها و چه از اجتماع و از همه ، شادبودن اما نه به هر وسیله و هر قیمتی ، رفتار خوب با دیگران ، دید و بازدید رفتن و صله رحم ، استفاده درست از نعمتهای دنیا ، تقسیم خوشی ها و شادی ها با بقیه و خلاصه هر کاری رو مطابق دستور دین انجام دادن . فکر می کنم بازم قانع نشدین و فکر می کنین آدمهایی که این جوری زندگی می کنن ، خوشبخت نیستند .
نگاه دیگران رو بذارین کنار ، حقیقتا خودتون اگه توی این دنیا تنها باشین یعنی هیچ کس دیگه روی زمین نباشه ، یه خونه خیلی بزرگ یا یه ماشین خیلی مدل بالا یا چیزهای دیگه رو می خواین چیکار کنین . اگه توی دنیا تنها باشین این چیزها به چه دردتون می خوره . حالا فرض کنین همین چیزها رو توی دنیای واقعی داشته باشین و به فکر پز دادن و و فخر فروختن نباشین ، ماشین مدل بالا به چه کارتون می یاد غیر از اینکه برای راحتی و آرامش ازش استفاده می کنین . خوب حالا اگه بدون این چیزها شما احساس راحتی و آرامش بکنین ، شما خوشبخترین فرد روی زمین هستین ، چون بدون هیچ کدوم از اینها احساس آرامش و خوشبختی می کنین . بدونید هرچی از دنیا بیشتر داشته باشین ، چون خود همین داشته هاتون احتیاج به مراقبت و نگهداری داره و فکر کردن به اونها باعث تشویش خاطرتون می شه و باعث زحمت براتون هستن ، آرامشتون رو از شما می گیرن . حرف آخر اینکه خوشبختی اون چیزیه که شما توی دلتون احساس می کنید نه اون چیزی که دیگران بگن و ببینن . خوشبختی آرامشه که باید توی دلتون داشته باشید . خوشبخت باشین .
  • مهدی جعفری زاده

انحراف از راه راست

۰۹
ارديبهشت

 

راه راست

از رسول خدا روایت شده است که فرمود : ای بندگان خدا ، شما همچون بیمار و خدا مانند طبیب است . مصلحت مریض در نسخه طبیب است نه آنچه بیمار تمایل دارد . پس تسلیم امر خدا باشید تا رستگار شوید

(( هر کس خدا و رسولش را نافرمانی کند ، قطعا دچار گمراهی آشکاری گردیده است))

این آیه مطرح می کند که هر انتخاب و نظری که مخالف قانون خدا و رسول باشد ،‌معصیت و انحراف از راه راست است . بنابراین انسان حق ندارد در برابر خواست خداوند اعمال سلیقه کند زیرا خداوند راه سعادت انسان را بهتر می داند

  • مهدی جعفری زاده

خطر کج فهمان

۰۸
ارديبهشت


دشمنای اسلام دو جورن ، یک گروه که کاملا مخالف اسلام هستن و علنا این رو اعلام می کنن و همه هم می دونن . اما از اونها بدتر کسانی هستند که دین رو بد می فهمند . حالا یا به عمد یا واقعا اونقدر بی بصیرتند که پیروی از افراد کج فهم می کنند . این افراد خودشون رو مسلمون می نامند . خیلی از اعمال مسلمونها رو هم انجام می دن اما از اونجا که کج فهم هستند ، دقیقا همون راهی رو می رند که خوارج در زمان حضرت علی (علیه السلام) رفتند . مثل کسانی که الآن به اسم مسلمون و با عنوان دوستان سوریه دارن از اسرائیل حمایت می کنند و یک کشور مقاوم اسلامی رو به خاک و خون می کشند . کسایی که خودشون رو خادم الحرمین می نامند و فکر می کنند سرکرده مسلمونها هستند و دارن تیشه به ریشه اسلام می زنند . اما وعده خدا بر پیروزی حزب خداست . ان حزب الله هم الغالبون

  • مهدی جعفری زاده

نا محرم

۰۷
ارديبهشت

نامحرم


خیلی مواظب باشیم همه چیز از یه چیز کوچیک شروع می شه 

دوری از مواضع گناه خیلی راحت تر از توبه و ترک گناهه


  • مهدی جعفری زاده

آتش

۰۶
ارديبهشت

آتش

آتش عظیمی بود

کسی جرات نکرد حتی تا 20 متری آتش نزدیک بشه

اما این آتش کجا و آتش جهنم کجا

چرا داریم هر روز با اعمالمون خودمون رو به آتش جهنم نزدیک و نزدیکتر می کنیم ؟

  • مهدی جعفری زاده

مزار زندگان

۰۵
ارديبهشت

تشییع شهید

دو مقاله ( تشییع شهید و بر سر مزار شهید) نوشته خودم ، تقدیم به شهدا که خیلی بهشون مدیونیم و مدیون هستم .

برای دیدن مقالات روی ادامه مطلب کلیک نمایید .

شهید


  • مهدی جعفری زاده

اویس قرنی

۰۴
ارديبهشت

 

 

 

اویس قرنی از مومنین مخلص و مسلمانان فداکار صدر اسلام بود . او در یمن بود و پیامبر را ندیده بود که اسلام را پذیرفت . او آرزوی زیارت پیامبر را داشت . از مادرش اجازه خواست که به شرف دیدار رسول خدا نائل شود . مادرش گفت به شرط آنکه وقتی به مدینه رسیدی ، از نیم روز بیشتر توقف نکنی . او به مدینه سفر کرد و اتفاقا آن روز پیامبر در خانه نبود . لاجرم اویس پس از یکی دو ساعت ، پیامبر را ندیده ، به یمن بازگشت . چون رسول خدا مراجعت کرد ، فرمود:" این نور کیست که در این خانه می نگرم" . گفتند : شتربانی که اویس نام داشت . در این سرای آمد و بازگشت . فرمود: "در خانه ما این نور را به هدیه گذاشت و برفت ."

 

 

در کتاب منتهی الآمال نوشته : اویس قرنی ، سهیل یمن و آفتاب قَرَن و از خیار تابعین و از حواریین امیرالمومنین و یکی از زهاد ثمانیه بود ، بلکه افضل ایشان است ... و با امیرالمومنین بیعت کرد و در رکاب آن حضرت در صفین جنگید تا شهید شد و نقل شده که حضرت رسول به اصحاب خود فرمود :" بشارت باد شما را به مردی از امت من که او را اویس گویند همانا که او مانند ربیعه و مضررا شفاعت می کند (دوقبیله ای که نفرات و جمعیتشان بسیار بود)" و نیز از رسول اکرم روایت شده که فرمود: "بوی بهشت از جانب قرن می وزد" و اظهار اشتیاق می فرمود به دیدار اویس و فرمود :"هرکس او را ملاقات کرد از جانب من به او سلام برساند . "

 

 

نیکان از صحابه و تابعین و مخلصین از بندگان خدا که به اتفاق نام نیک آنها و ایمان و صفای آنان زینت بخش کتب تاریخ است و از اولیای خدا بودند ، در خدمت امیرمومنان و از یاران فداکار او بودند . از جمله آنها اویس قرنی رضوان الله تعالی علیه

 

 

  • مهدی جعفری زاده
قسمت پنجم : سرود زندگی

یادمه وقتی پسرم تازه یادگرفته بود چیزهایی رو که بهش یاد می دیم ، حفظ و تکرار کنه ، بستگان محترم لطف کرده بودند و کلی شعر بهش یاد داده بودند . یه روز وقتی پسرم داشت یکی از همون شعرها رو با صدای کودکانه خودش می خوند ، خیلی خوشم اومده بود و خوشحال بودم و توی دلم گفتم این سرود زندگیه ، اینه شادی و شور . اما وقتی همون روز دم دمای غروب ، پسرم مثل همیشه داشت شوخی می کرد و از زمین و آسمون بالا می رفت ، سرش محکم خورد به دیوار . اونقدر سرش محکم خورد ،‌که فقط دعا می کردیم طوریش نشده باشه و بعدش هم کلی گریه کرد . اون موقع بود که فهمیدم سرود زندگی ، خوش بودن توی این دنیا نیست بلکه سرود زندگی هم به یاد مرگ بودنه . البته اشتباه برداشت نکنید . منظورم اینه که آدم از دو دقیقه بعدش هم خبر نداره . شاید بهتره بجای اینکه بشینیم و وقتی بچه هامون شیرین زبونی می کنن هی به فکر20 سال بعدشون باشیم و با خودمون حساب و کتاب بکنیم که چطوری پول جمع بکنیم تا برای آینده این بچه شیرین زبون خونه و ماشین بخریم و حساب و کتاب پس انداز برای آینده ای که معلوم نیست چی باشه رو بکنیم ، بهتره از همین حالا به فکر تربیت صحیح اش باشیم . بهتره جوری رفتار بکنیم که بچه هامون هم از ما یاد بگیرن . بهتره بهشون یاد بدیم که شیفته دنیا نباشن نه اینکه با این افکار ما ، اونا هم حریص به مال دنیا بشن و از خود ما هم بدتر بشن . بهشون یاد بدیم حتی سرود زندگی هم به یاد مرگ خوندن و به یاد مرگ بودنه و سعادت با مال جمع کردن و غافل شدن از آخرت بدست نمی یاد بلکه سعادت ، استفاده درست از دنیا در جهت رسیدن به خوشبختی در آخرته .
  • مهدی جعفری زاده

روز قیامت برای بسیاری از انسانها به درازای پنجاه هزار سال است ولی بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص)‌برای مومنان به اندازه یک نماز واجب بیشتر طول نخواهد کشید . اما آیا نماز واجب خود را می خوانیم تا انتظار داشته باشیم روز قیامت برای ما به اندازه یک نماز واجب باشد یا اصلا می دانیم یک نماز واجب چقدر طول می کشد . بیاییم کاری کنیم که ((در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است)) به اندازه خواندن یک نماز واجب بین ما و بهشت فاصله باشد نه پنجاه هزار سال .
  • مهدی جعفری زاده

 

 

 

یکی از معاریف می گوید : روز اولی که ما را به دبستان بردند ، به ما اصول دین آموختند . اصل اول ، توحید بود . در معنای توحید به ما گفتند خدا یکی است و دو نیست . توحیدی که ما آموخته ایم ، همین است . این کافی نیست . این کلمه ، جامعه را موحد نمی کند . باید از روز اول به بچه آموخت ، خدا یکی است . هیچ مخلوقی جز خدا ، منشاء اثر نیست . باید از خدا ترسید چون خدا از احوال و کارهای ما آگاه است . و هرچه می خواهیم باید از خدا بخواهیم ، زیرا همه خیرات در دست خداست . اما خدا وقتی خیر خواهد  داد که ما لایق باشیم . هنگامی ما لایق خواهیم شد که نیت و صفات و اعمال خود را نیکو گردانیم .  آدمیان همه ، بندگان خدایند . همه با هم برادریم . باید بد یکدیگر را نخواهیم .باید به هم کمک کنیم . باید با هم متحد باشیم و بر خلاف هم حرفی نزنیم و قدمی برنداریم . باید دروغ نگوییم و خیانت نکنیم .  خدا عادل است ، ما باید عادل باشیم .  خدا راستگوست ، ما باید راستگو باشیم .  خدا مهربان است ، ما باید مهربان باشیم .  عالم همه ، یک پیکر است و همه موجودات ، اعضای این پیکرند . آنها که خدا پرست هستند ، همه دارای یک روح هستند . عالم دارای نظم است ، ما باید در کارهای خود منظم باشیم . معنای توحید را باید به این کیفیت به اطفال بیاموزند و آنها را به نماز و راستگویی و نظافت و نظم در زندگی وادارند . و همه ی درسهایی که به آنها می دهند ، باید در این مقصود مشترک باشد . یعنی مطلبی به آنها بیاموزند که خلاف این عقیده را در ذهن آنها ایجاد نکند و همه آموزگاران باید دارای همین فکر باشند و شاگردان این عقیده را از دهان همه ، یکسان بشنوند . در آن صورت است که جامعه عملا موحد می شود و از نتائج توحید برخوردار می گردد .  

 

  • مهدی جعفری زاده

ابزار وبلاگ